Інформаційні технології сьогодні стали невід'ємною частиною сучасного світу, вони значною мірою визначають подальший економічний та суспільний розвиток людства. Застосовуючи новітні інформаційно-комунікаційні технології, ми виконуємо свої професійні завдання на значно вищому рівні. Завдяки комп'ютеру навчальне середовище, де панує традиційний друкований підручник, можна доповнити відео, звуком та анімацією, що мають сильний емоційний вплив. Це не тільки значно підвищує якість навчання — я та мої учні отримують велике задоволення від процесу пізнання.
Нова програма з англійської мови засвідчила зміну у підході до процесу викладання й чітко визначила орієнтацію на потреби учня. Відповідно до методики викладання сучасного уроку, я працюю над проблемою " Використання інформаційно - комунікативних технологій на уроках англійської мови". ІКТ є потужним засобом підвищення ефективності навчання. Завдяки їм значно розширено можливості подачі навчальної інформації за допомогою кольору, графіки, звуку, цифрової відеотехніки. Також зростає мотивація учня до навчання.
Особливістю викладання англійської мовив загальноосвітній школі є потреба в застосування інтерактивних методів роботи: "Мозковий штурм", "Мікрофон", дискусій, парної та групової роботи. При використанні інтерактивних методик важливим є звернення до думки учня як на основному етапі уроку, так і під час підбиття підсумків. Також дуже важливо знати, чи досягли учні очікуваних результатів уроку. Тому мета уроку повинна бути зрозумілою учням і посильною для досягнення. Одним із головних прийомів є фіксація мети, очікуваних результатів на дошці, щоб повернутися до неї наприкінці уроку й переконатися, що мета досягнута . Таким прийомам фіксації служать ІКТ – медіа презентації уроків.
У роботі мені допомагає фахова література: науково-методичні журнали "Англійська мова та література", "Іноземні мови" та газета "English", а також, звичайно, безліч освітніх Інтернет-порталів. У пошуку творчих ідей, здобутків, цікавих інноваційних технологій я опираюся на досвід інших вчителів України, їхні методики викладання англійської мови допомагають мені поповнювати власну скарбницю знань сучасними та ефективними знахідками й методами та інноваційними прийомами в особистісно - орієнтованому навчанні.
Готуючись до уроків, продумую кожний етап уроку, підбираю відповідну до теми наочність, цікаві форми роботи. Ознайомившись з методикою підготовки учнів до навчання з використанням комп’ютера , даю завдання своїм вихованцям для попередньої підготовки: знайти в Інтернеті, прочитати, продумати, виконати самостійні завдання, підготувати власні мультимедійні презентації. Обов'язково необхідно давати час учням поміркувати над завданнями, щоб вони сприйняли його серйозно, а виконали "граючись".
Сучасних учнів якнайкраще характеризує давнє китайське прислів’я: «Почую – забуду, побачу – запам’ятаю, зроблю сам - зрозумію». І саме урок з використанням інформаційно - комунікативних технологій дає можливість не тільки почути, щоб забути, а й побачити, щоб запам’ятати. А інтерактивні засоби завершують процес вивчення нового матеріалу, даючи можливість виконати завдання самостійно, щоб усе зрозуміти.
Володіння комп’ютером дало мені унікальну можливість інтенсифікувати навчальний процес, зробити його більш наочним та динамічним. Комп’ютер на уроках англійської стає реальною необхідністю. Ефективність проведення уроку підвищується за рахунок зменшення ролі «класної дошки».
Організація навчально-виховного процесу з використанням комп’ютерів свідчить, що чим частіше використовуються комп'ютери у процесі англійської мови, тим ефективнішими є результати навчання. З власного досвіду я переконалась, що комп'ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп'ютер забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв'язки.
Використання інформаційно –
комунікативних технологій на уроках англійської мови може відбуватися різними
способами, це залежить від низки факторів, найважливішими з яких вважаю такі:
потреби конкретного уроку, рівня володіння різними програмами та наявністю
програм. Серед зазначених технологій
використовую такі їх види:
- інформаційні технології;
- електронні підручники;
- окремі типи файлів (зображення, відео-, аудіо-, анімації);
- розроблені авторські уроки.
У своїй практичній діяльності найчастіше
використовую презентації, створені за допомогою програми Power Point, зокрема такі їх види:
- презентації для лекційного викладу матеріалу;
- презентації для повторювально-узагальнюючих уроків;
- презентації для уроків тематичного оцінювання знань.
Компонування матеріалу програми в цьому випадку слугує своєрідною формою опорного конспекту. Варто зазначити також, що учні під час підготовки домашнього завдання використовують презентацію.
Мультимедійні уроки будую за
такою структурою:
1. Мотивація уроку - короткий
вступний матеріал. Часто під час мотивації створюється проблемна ситуація за допомогою
проблемного запитання.
2. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.
3. Основна частина уроку: робота з поняттями, невеликими текстовими фрагментами, відеосюжетами, аудіозаписами, схемами.
4. Підбиття підсумків уроку
включає рефлексію почуттів, способів діяльності учнів та відтворення учнями основних одиниць уроку.
Найбільш необхідним, на мій
погляд, є часткове застосування комп'ютера для презентації навчального
матеріалу під час проведення уроку. Я вважаю, що систематичне використання ІКТ на уроці
сприяє:
- підвищенню якісного рівня використання наочності на уроці;
- зростанню продуктивності уроку;
- реалізації міжпредметних зв'язків;
- уможливленню організації проектної діяльності учнів;
- логічному викладу навчального матеріалу, що підвищує рівень знань учнів;
- покращенню взаємин "учень-учитель";
- зміні ставлення школярів до комп'ютера: вони починають сприймати його як
універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності.
Мультимедійний
урок дає можливість комбінувати на одному занятті велику кількість цікавих
завдань, залучаючи все більше учнів до активної роботи. Комп’ютерні програми мають
дидактичне значення і для слабкого, і для мотивованого учня. Слабкі учні
встигають зробити небагато, але отримують задоволення від самого процесу
навчальної праці. Сильний учень отримує можливість проявити ініціативу і
заглибитися в пошукову роботу.
Окремо
слід сказати про використання ІКТ у початкових класах. При створенні медіа
уроків для 2 – 4 класів використовую журнал "Poznaiko" (з СD) та ресурси Інтернет-сайтів. Презентації намагаюсь робити
озвученими, що викликає ще більший інтерес молодших школярів до роботи з
комп'ютером при вивченні мови, та більш анімованими. А оскільки діти цього віку
сприймають світ через гру, більша частина презентацій для молодших школярів –
ігрові презентації.
Медіауроки я проводжу в кабінеті новітніх технологій, обладнаному мультимедійною дошкою. В комплектацію кабінету входять: мультимедійна дошка Рanasonik, ноутбук, комп’ютер, принтер, сканер, медіапроектор.
На мультимедійній дошці в ході уроку школярі записують результати своєї роботи.
Використання інтерактивної дошки на уроках відкриває можливість самовираження не тільки для педагога, а і для учня, адже в багатьох дітей є комп'ютери, а також доступ в Інтернет, що значно підвищує їх працездатність у сфері ІТ. Відтепер вони можуть цілком виявити свої здібності на уроці, гідно конкуруючи, навчаючись і навіть у чомусь допомагаючи своєму вчителеві.
Найголовніша перевага інтерактивної дошки — її естетична й динамічна структура, що відповідає запитам молодого покоління. Використання інтерактивної дошки на уроці стає додатковим фактором організації уваги учня й у силу наявності якісного візуального ряду — підвищення рівня засвоєння навчального матеріалу з правознавства чи будь-якого іншого предмету.
На мою думку,
реалізація проблеми
«Використання інформаційно- комунікативних технологій на уроках англійської
мови» в повній мірі сприяє вирішенню мети курсу – забезпечення умов для
формування комунікативної компетентності, тобто здатності та готовності
здійснювати іншомовне міжособистісне та міжкультурне спілкування з носієм мови.